Spiring: ikke bare for veggiser og barnehagebarn

DSC_0525

Spirer av mungbønner og brune linser.

Jeg skal nå innvie dere i min til nå største halleluja-åpenbaring som fleksitarianer: spiring. Alle jeg snakker med om denne ferske oppdagelsen, reagerer med å si at: «Vi spirte karse da jeg gikk i barnehagen!». Hvorfor slutter alle å spire etter at de går ut av barnehagen?!

Ikke nok med at det er barnslig gøy å dyrke noe hjemme på kjøkkenbenken. Plutselig en dag kommer du hjem til at det som var tørre bønner i dvale, er blitt til viltvoksende grøntfôr. Spirer er også supergodt, billig, mettende og fullt av næringsstoffer, vitaminer og mineraler. Og best av alt: Dette er latterlig enkelt. Selv barnehagebarn får det jo til.

Jeg debuterte som spiredyrker i sommer, så jeg holder fortsatt på med å eksperimentere med forskjellige frø, linser og bønner. Men rekken over hva som kan spires er nesten uendelig. Et lite utvalg kommer lenger ned. Så langt har jeg prøvd røde, grønne og brune linser, mungbønner og quinoa. Quinoa og røde linser gikk det dårlig med, sannsynligvis fordi jeg lot dem ligge i bløt for lenge. De begynte å lukte rart, så jeg måtte kaste dem. Mine favoritter så langt er mungbønner og brune linser av typen du Berry, som begge blir sprøe og gode, med fin, grønn spire på halen.

DSC_0030

Du trenger:

Utstyr:

  • 1 rent syltetøyglass/norgesglass
  • 1 gassklut og en strikk eller 1 ren nylonstrømpe (så det blir enkelt å helle av vann, og så nok oksygen kommer inn)
  • Noen dagers tålmodighet
  • (Du får kjøpt egne spirekasser, spirebrett, spireposer etc, men jeg har ikke prøvd disse)

Ingredienser:

  • 1 del tørkede bønner, linser eller frø
  • 2-3 deler vann

Bløtleggingstid:

  • Grønne, røde og svarte linser: 8 timer
  • Mungbønner, adzuki og kikerter: 8-12 timer
  • Bokhvete, amaranth: 30 minutter
  • Sesamfrø, fenugreek, brokkoli, alfalfa, solsikke (pepita)frø: 8 timer
  • Hvete, spelt, rug, havre, ris, hirse: 7-12 timer
  • Gule og grønne erter: 8-12 timer
  • Solsikkefrø, quinoa: 2 timer
  • Mandler, hasselnøtter, valnøtter, pekan, cashewnøtter (NB! Disse får ikke hale når de spires): 4-8 timer
  • Macadamia, pistasjnøtter, pinjekjerner, hempfrø: Ikke bløtlegg med mindre det står i oppskriften.
DSC_0212

Testing: Mungbønner, brune linser, rød quinoa og røde linser.

Sånn gjør du:

  1. Skyll frøene du skal spire godt i en sil, med kaldt rennende vann. Ta ut eventuelle frø som ikke ser bra ut.
  2. Ha frøene i et glass.
  3. Fyll opp med 2-3 ganger mer vann enn du har frø. Tre på nylonsokken eller fest gasskluten med en strikk rundt åpningen på glasset.
  4. La frøene ligge i bløt (se tid lenger ned). Jeg pleier å la dem ligge over natta, men erfarte at dette ble for lenge for små frø som quinoa.
  5. Hell av vannet. Skyll frøene til vannet renner helt klart. Vær så nøye med å helle av alt vannet, for mye fukt kan føre til råte. Sett spireglassene på et lyst sted i romtemperatur, utenfor direkte sollys. Jeg pleier å la dem stå på kjøkkenbenken.
  6. Skyll og tørk frøene 2-3 ganger om dagen. Dette gjør du ved å helle på vann i glasset og helle ut vannet gjennom nylonstrømpa/kluten et par ganger, eller ved å skylle dem i en sil.
  7. Plutselig en dag når du kommer hjem, er spirene klare! Det tar 1-3 dager avhengig av hva du spirer. Vent til spirehalen er 2-3 cm lang lang.
  8. Skyll og tørk spirene godt, og ha dem i en tett boks eller pose i kjøleskapet. Der holder de seg i omtrent en uke.
  9. Nå har du en deilig, sprø ingrediens med uendelige bruksområder.  Jeg har helt dilla, og putter spirene i salater, omeletter, vårruller, wok, på pastaen, på brødskiva og som tilbehør til alt.
  10. Spirer er visstnok bra for fordøyelse, immunforsvar og forebygger kreft i tarmen.

PS. Syns du dette virker som mye jobb? Det er det ikke. Nå har det blitt en vane for meg å skylle spirene morgen, ettermiddag og kveld, og det tar ca 30 sekunder hver gang.

DSC_0034

Vannmelonsalat med spirer av grønne linser.

DSC_0006

Vegan-ceviche med mungspirer.

DSC_0004

Spirer av grønne du Berry-linser.

Kilde: The Green Kitchen, av David Frankel og Luise Vindahl. Her er bloggen deres.

One thought on “Spiring: ikke bare for veggiser og barnehagebarn

Legg igjen en kommentar

