Spicy råkostsalat med mungbønner

DSC_0008

Jeg syns lunsj er dagens mest utfordrende måltid. Som student har jeg alltid hatt en regel for meg selv: Det er ikke lov til å kjøpe lunsj. Kun i unntakstilfeller. Det er ganske enkelt fordi jeg syns det er tullete å bruke 1000 kroner i måneden på latskap. Det betyr derimot ikke at jeg spiser tørt brød med svett ost hver dag. Ideelt sett planlegger jeg dagen i forveien, så det blir middagsrester på matpakka. Utfordringen er at lunsjen skal være noe som holder seg en stund i romtemperatur i sekken, helst kunne spises kald for å slippe styret med å vente i mikrobølgeovnkø, gjerne kunne forberedes dagen før og gå kjapt å lage, og uæk, kun unntaksvis inneholde brød som jeg blir slapp og ulykkelig av. Jeg blir derfor alltid veldig glad når jeg oppdager nye lunsjretter. Denne salaten her eksperimenterte jeg meg fram til i går, og spiste som matpakke i dag, og jeg er veldig fornøyd!

Oppskriften fant jeg ved en tilfeldighet. I min iver etter å prøve å spire alt jeg kommer over av linser, bønner og frø, hadde jeg fått det for meg at jeg skulle spire noen små, søte bønner jeg hadde funnet på butikken, nemlig splittede mungbønner (mung dal, se bildet nederst). Det var først etter at de hadde ligget i bløt i noen timer at jeg innså at bønnene er splittet i to, og skallet er fjernet. En halv bønne har kanskje ikke topp spirepotensial…et søk på nettet ga meg derimot en oppskrift på salat av nettopp bløtlagte splittede mungbønner. Siden jeg lagde den for første gang har oppskriften forsvunnet, men jeg lagde en salat fritt etter hukommelsen som jeg syns ble minst like god.

Lag gjerne en stor porsjon og fordel salaten i bokser, så har du flere dagers lunsj. Retten må nemlig planlegges litt, for bønnene må ligge i bløt i et par timer. Men du kan godt bløtlegge bønnene først, sette dem i kjøleskapet og lage retten dagen etter. Mungbønner er gode, sunne, billige og lett fordøyelige, og disse får god tyggemotstand siden de kun bløtlegges, ikke kokes.

Salaten trenger heller ikke spises til lunsj, selvfølgelig, men er god som tilbehør til for eksempel indisk mat. Jeg kastet bare oppi noen krydre jeg liker, så har du ikke dette, bruk noe annet. Jeg lagde en porsjon som holdt til både middagstilbehør og lunsj, og brukte omtrent:

  • 1 dl splittede gule mungbønner (kjøpes tørkede i innvandrerbutikker)
  • Litt solsikkeolje
  • 1 ts spisskumminfrø
  • 1 ts  korianderpulver
  • 1 ts sennepsfrø
  • 3 middels store gulrøtter, jeg brukte økologiske
  • En god skvis sitronsaft
  • En neve fersk koriander
  • Salt, pepper og litt sukker etter smak

Sånn gjør du:

  1. Skyll bønnene godt. Legg dem i bløt i minst 4 dl vann i 2-3 timer. Om de ligger opptil 8 timer går det også bra. Bønnene skal bli dobbelt så store. Skyll dem godt i en sil, og la vannet renne av.
  2. Riv gulrøttene grovt.
  3. Varm solsikkeolje i en stekepanne. Ha i spisskumminfrø, korianderpulver og sennepsfrø. La det steke på middels varme mens du hele tiden rører med en stekespade, til sennepsfrøene begynner å poppe og spisskumminfrøene begynner å få litt farge.
  4. Ha mungbønnene i stekepanna. La det hele steke litt sammen, så kryddersmaken setter seg i bønnene.
  5. La det avkjøles litt. Ha så bønnene sammen med revet gulrot i en bolle, og smak til med sitronsaft, salt og evt litt sukker.
  6. Bland i hakket koriander.

Variasjonsmuligheter

  • Ingefær: Jeg tror det hadde vært skikkelig godt med litt revet fersk ingefær i denne, tilsatt samtidig som bønnene.
  • Chili: For en litt sterkere variant.
  • Hakket persille: Om du ikke har koriander.
  • Tørket kokos: I den opprinnelige oppskriften skulle man ha litt tørket kokos i stekepanna sammen med bønnene.  Jeg droppet det denne gangen fordi jeg syns kokossmaken ble litt for dessertaktig, men prøv gjerne å ha i litt tørket kokos om du liker det.
DSC_0130

Splittede mungbønner.

DSC_0022

Spisskumminfrø.

2 thoughts on “Spicy råkostsalat med mungbønner

Legg igjen en kommentar

