På skinner til konferanse

IMG_7309

Tirsdag morgen tusler jeg ned på Oslo S og setter meg på toget. Der skal jeg sitte og lese bøker, se ut av vinduet, høre på podcast og drikke te. Når natta kommer skal jeg pakke meg under en dyne og sovne til den gyngende togrytmen, og onsdag formiddag går jeg ut av toget i Rotterdam sentrum, hvor jeg skal på en konferanse om nudging. Jeg må bytte tog tre ganger underveis, så jeg rekker blant annet å gå ut og spise middag i København tirsdag kveld. Men hvert strekk varer i flere timer, så jeg har tid til å synke godt ned i setet/senga mellom hvert bytte.

Jeg elsker å reise med tog, det har jeg gjort fra jeg var liten og tok toget alene til venninner i Oslo. Nå er det fjerde gang jeg skal på interrail i Europa, og jeg syns fortsatt det å gå ned på Oslo S for å hente ut interrailbillett og reservasjon til turens første etappe er en av de beste følelsene i verden. Det er en magisk frihet over å reise med tog, også er det så deilig å slippe masse små etapper, sikkerhetskontroll, levere fra seg bagasje, hente bagasje, klemte knær, trykk i ørene og krampe i beina. På toget kan man vandre rundt, få skrive- og lesero, ta seg en tur i cafeen, se ut på landskap og høre språk som forandrer seg, strekke på seg, og så, plutselig, gå ut og være midt i en ny by. Jeg deler herved noen tips til interrailturen med dere.

Og husk – interrail trenger ikke bare å være den én måned lange turen om sommeren. Det er bedre plass på togene utenom sommersesongen, og interrailbillett er et godt alternativ når du skal på kortere turer også. Da kan du for eksempel kjøpe flexibilletten «5 reisedager i løpet av 10 dager», som jeg har gjort nå. Den koster 1339 kroner for ungdom inntil 26 år. Med denne rekker jeg å reise fra Oslo til Rotterdam, hvor jeg skal være i to dager, og så dra på helgetur til Paris etterpå, og ta toget tilbake til Norge.

Interrail-tips

  • Før du drar kjøper du interrailbillett i Norge. Du får ungdomsbillett frem til fylte 26 år. Den dyreste billetten gjelder i 30 dager og med den billigste kan du reise 5 dager innenfor en periode på 10 dager.
  • Men du kan dessverre ikke bare hoppe på hvilket som helst tog. På noen tog kreves det at du betaler et gebyr (alt fra 20 til 200 kr) for å reservere seteplass/sengeplass. På  noen hurtigtog (f.eks. TGV) må du betale ekstraavgift for å få være med.
  • Noen billetter kan det være lurt å reservere i god tid fordi det kan bli fullt. Hvis du ringer NSB på 815 00 888, kan de reservere utenlandsbilletter for deg. NSB tar et gebyr på 50 kroner per reservasjon. Du kan også reservere ved større togstasjoner i utlandet underveis.
  • For min tur nå betaler jeg altså 1339 kroner for billetten. Totalt kommer likevel billettene på 3000 kroner: da har jeg reservert seteplass på alle togene fra Norge til Rotterdam, fra Rotterdam til Paris (hurtigtog som tar 2,5 time) og fra Paris tilbake Oslo. Inkudert i denne prisen er også to netter på tog med seng, dyne og pute i 3-mannskupé.
  • Ofte kan du spare penger på å ta tog som går litt saktere enn hurtigtogene. For eksempel er R-tog (regionstog) og IC-tog (InterCity) gratis når du har interrailbillett, siden de ikke krever setereservasjon.
  • Nattog er supert, både fordi du sparer tid – du kommer deg langt i løpet av en natt – og penger – en liggeplass  koster fra 200 kroner, avhengig av hvor god plass du vil ha, en billig pris for en overnatting – og fordi det er så koselig! Jeg sover alltid kjempegodt til den byssende rytmen fra toget.
  • Planlegg litt, men ikke for mye. Det er som sagt lurt å reservere noen tog på forhånd, men en av de beste tingene med interrail er jo nettopp frihetsfølelsen ved å våkne opp en dag og ikke ane hvor du er om kvelden. Hopp på et tog og hopp av der du syns det ser fint ut.

IMG_1361

  • DB Navigator er en kjekk app for å finne togtider. Bruk denne til å planlegge slik at du vet hva du skal ha når du drar på stasjonen for å reservere seteplass på de togene som krever dette.
  • Lurer du på hvor ferden går videre? La yndlingsbandet ditt bestemme! Med appen Songkick kan du sjekke hvor forskjellige band spiller konserter når, eller du kan få opp alle som spiller konsert i en viss by en viss dag. Så slipper du å komme til en by og finne ut at yndlingsbandet ditt spilte konsert der dagen i forveien.
  • Ta med nok vann og mat på toget. Det er ikke alle togene som har matservering, og det er kjipt å våkne opp sulten midt på natta. Druer, cherrytomater, brød og ost er en interrailklassiker. Termos med kaffe/te kan også være fint. Ta uansett med noen teposer, noen kaféansatte er nemlig snille og gir deg gratis varmtvann.

IMG_2781

  • Ta med deg en flaske vin på nattoget. Plutselig deler du kupé med en gjeng med hyggelige folk.

DSC_0168

  • Antibac og våtservietter! Ikke alle europeiske togdoer ligner på NSB og Deutche Bahn sine, for å si det sånn. Ikke få sjokk når du åpner dolokket og ser rett ned på skinnene.
  • Husk å skrive inn alle togturene du har tatt på «reiseloggen» på interrailbilletten før du går på toget, hvis ikke kan du få gebyr. Og mist for all del ikke interrailbilletten, du får ikke ny! Lurt med en sånn corny reiseveske som du kan ha under buksa med billetter, pass, penger og ekstra bankkort.
  • Husk at du får rabatt på flere ferger også!
  • Planlegg ruta så du har god tid hver gang du skal bytte tog. Forsinkelser er ikke unormalt, plutselig kan du ende opp med å måtte tilbringe natta på en gudsforlatt togstasjon, som vi måtte på min første interrail:

IMG_0743

Togminner

Min første interrail var jeg 17 år, på tur med Maja og Pernille. Dette var turen da Italia vant mitt hjerte, og jeg bestemte meg for å lære italiensk og flytte til Italia. Ferden gikk til München, Firenze, Venezia, Den franske rivieraen, San Sebastian, Biarritz, La Rochelle, Fontenay-le-Comte, Paris og Amsterdam.

IMG_0643

Min andre interrail var jeg 20 år og reiste med min fetter Olav til Praha, Auschwitz, Krakow og Gdansk:

OLYMPUS DIGITAL CAMERA

Min tredje interrail var jeg på i fjor sommer, med Vegard. Vi var én uke i Berlin, siden på tur i de bayerske Alpene, og videre via Ljubljana til Kroatia, hvor vi leide leilighet med egen, øde strand på øya Brac en uke. Til slutt var vi en uke i Torino for å møte gamle venner, jeg fikk vise Vegard alle yndlingsplassene mine fra da jeg bodde der, og vi hamstret med parmesan og vin hjem.

Berlin.

IMG_1141

DSC_0149

Brač.

IMG_1258

DSC_0683
Nettsider:
OEBB: Søk i togtider i hele Europa
Interrail.eu: Offisiell interrailside
2 thoughts on “På skinner til konferanse

Legg igjen en kommentar

