Superlunsj med kikerter

DSC_0016

Greskinspirert variant med kikerter, agurk, kalamata-oliven, spisspaprika, feta, bladpersille og valnøtter.

Jeg får ikke lovprist kikerter nok. De er sunne, mettende, billige, klimavennlige, gode, har god tyggemotstand, kan brukes i alt fra brød og kaker til dipper, gryter og salater, og passer med masse forskjellige smaker.

Jeg spiser derfor kikerter mange dager i uka. En av mine favorittmåter å innta dem på, er i form av en salat jeg ofte spiser til lunsj. Basen er kikerter i en sitron- og sennepsdressing, og resten av ingrediensene varierer jeg etter hva jeg har for hånden. En enkel variant er med gulrot, persille og agurk, mens andre dager har jeg i valnøtter, oliven, agurk, paprika, rødløk og fetaost. Salaten er mettende og kan lages i stor porsjon for lunsj flere dager framover. Om du har i avokado, kan det derimot være lurt å ha i den rett før du skal spise, fordi den fortere blir misfarget og dårlig enn de andre ingrediensene.

Obs! Dersom du ikke er vant til å spise så mye erter, bønner og linser, kan magen syns det er litt uvant i starten. Det kan være lurt å begynne med å spise bare litt hver dag, så kan du øke på etter hvert.

Du trenger:

base:

  • Kikerter
  • Olivenolje
  • Sennep
  • Honning
  • Sitronsaft
  • Salt
  • Pepper
  • Evt chilipulver

valgfrie ingredienser, ta det du har. F.eks. noen av følgende:

  • Paprika
  • Oliven
  • Fersk persille
  • Tomat
  • Avokado
  • Valnøtter
  • Fetaost
  • Gulrot
  • Agurk
  • Rødløk
  • Sukkererter

Sånn gjør du:

  1. Bland en dressing av sitronsaft, olivenolje, litt sennep, honning, salt og pepper. Smak til hvordan du vil ha den. Jeg syns også det er godt med litt chili i.
  2. Bland kikerter med det du har av andre ingredienser, hakket i passe store biter. Jeg har bare skrevet noen av ingrediensene jeg bytter mellom, men jeg vil tro alt mulig kan passe oppi her. Bland med dressing.
  3. Holder seg fint noen dager i kjøleskapet, og er super lunsjmat.

Hvorfor elske kikerter:

I følge NRK så har kikerter følgende egenskaper:

  • Kolestrolsenkende, og bidrar derfor til å forebygge hjertesykdom.
  • Holder blodsukkeret stabilt (= stabilt humør).
  • Bra for tarmfloraen.
  • Rike på protein, kostfiber, kalium og jern.

Hermetikk eller koke?

  • Du kan enten kjøpe ferdige kikerter på boks, eller kjøpe dem tørkede og koke dem selv.
  • Det siste er billigere, men mer tidkrevende. Kikertene må først bløtlegges i 12 timer, og deretter kokes i 1 time.
  • En løsning er å koke opp store mengder og fryse ned i mindre bokser.
Legg igjen en kommentar

