Verdens beste linseboller

DSC_0207DSC_0222Jeg har kjøttspisende venner som trygler meg om å lage disse linsebollene når de kommer på middag. Grunnen til at disse er så sabla gode, er at de inneholder en hemmelig ingrediens: mangochutney!

Linsebollene lærte jeg å lage en gang jeg skrev en sak om vegetarianere. En heldig fotograf og jeg var hjemme hos vegetarianeren Elin og samboeren hennes, og fikk servert middag bestående av linseboller, couscoussalat og aioli med røkt aubergine. Og der forsto vi en gang for alle at mat uten kjøtt kan smake minst like mye og digg som mat med kjøtt! Siden den gang har linsebollene blitt en stor favoritt i heimen, og jeg lager gjerne stor porsjon så jeg har nok til å fryse ned en del. Bollene er også en klassiker når jeg skal ha med et bidrag til en buffet eller tapaskveld.

Oppskriften på linsebollene er hentet fra Elins blogg Taste of Slow, med noen modifikasjoner.

Du trenger:

Nok til 25-30 små boller

  • 2 dl tørre røde eller gule linser
  • En håndfull soltørket tomat
  • 2 ss mangochutney
  • 1 egg
  • 1 ts paprikapulver
  • 3 ss potetmel eller kikertmel
  • 2 ss havregryn
  • Chili, salt og pepper etter smak
  • Evt. andre krydre som du føler for, f.eks. indisk krydderblanding

DSC_0144DSC_0160

Sånn gjør du:

  1. Skyll de tørre linsene. Kok dem til de er møre, ca 15 minutter, i dobbelt så mye vann som linser. Ikke kok dem for lenge eller i for mye vann, da blir de vasne og det blir vanskeligere å lage boller etterpå.
  2. Bland halvparten av linsene med de andre ingrediensene med en stavmikser.
  3. Rør inn resten av linsene og la det trekke i minst 15 minutter. Hvis blandingen er for tyntflytende til å forme boller, bland i litt mer potetmel eller havregryn.
  4. Form til små boller som stekes i olje på middels varme til de er gylne på alle sider. Ha litt mer potetmel i blandingen hvis de første bollene faller hva hverandre.
  5. Legg de stekte linsebollene på litt kjøkkenpapir så oljen renner av.
  6. Linsebollene kan serveres som en tapasrett, eller sammen med for eksempel ovnsbakte potetbåter, tabbouleh og aioli, eller med brokkoli og tzatziki. Bollene er også gode i pasta med tomatsaus.

PS. Veganere kan erstatte egget med 2 ss hampfrø og 1 ts fiberhusk.

DSC_0223

7 thoughts on “Verdens beste linseboller

    • Ja, de er jo så fantastisk gode! Jeg som trodde du hadde mangochutney i dem, kanskje jeg bare har funnet det på? Et lykketreff i så fall, for det er kjempegodt! 🙂

  1. Herlig! Prøvde oppskriften i dag og de ble kjempegode! Min «røre» ble veldig løs og rennende, men jeg ville ikke ha i mer mel, så istede la jeg den i små klatter på bakeplate (på smurt bakepapir) og stekte de 20 min i ovnen på 200 grader! Funket kjempebra! Og mindre jobb enn å stå å steke de i panne!:D

    • Så bra det gikk fint likevel! Veldig bra tips med stekeovn, det skal jeg prøve selv – det blir jo både mye lettere og sunnere enn å steke i panne 🙂
      Jeg får også løs røre noen ganger. Viktig å ikke ha for mye vann når du koker linsene, og at de ikke blir ihjelkokt. Også trengs det kanskje litt mer mel enn det som står her.

  2. Prøvde disse i går og er superfornøyd! Lagde med 2 bokser hermetiske linser – funket fint. Er imponert over bloggen din 🙂

Legg igjen en kommentar

