De beste julegavene

DSC_0086

Jeg får alltid lette kvalmefornemmelser når jeg leser nyheter om de absurde pengesummene nordmenn bruker på julegaver og juleforberedelser. Penger sløst bort på ting vi ikke trenger. Med fare for å høres ut som en sutrete miljøvernsmoralist: Hva er egentlig poenget? Formålet med en julegave er å glede mottaker og vise at du kjenner ham eller henne, er det ikke? For meg ligger mer kjærlighet i et fint skrevet kort enn en gave kjøpt i blodstress i desembers julemas. Og når jeg snakker med vennene mine, viser det seg jo ofte at vi alle tenker likt: Skal vi ikke bare la være å gi julegaver til hverandre i år, vi som har alt, og heller finne på noe sammen? Tid er det mest dyrebare mange av oss har. Så da er nettopp tid også en av de fineste gavene du kan gi noen du er glad i. Her er noen eksempler på litt alternative julegaver.

Hyttetur

I fjor avtalte venninnegjengen min å gi hverandre hyttetur i julegave. Vi skulle få til en fjelltur med god mat og drikke, en helg alle kunne. Noe som ellers ofte blir med snakket. Resultatet ble en magisk helg i Huldreheimen fra hytte til hytte. Gå innom DNT, så hjelper de med turtips.

IMG_4921

Foto: Mari Valen Høihjelle

Til en annen venninne ga jeg en blåbærplukker som hun ofte maste om at hun ønsket seg, og lovnad om å vise henne et fint blåbærsted når sesongen kom.

DSC_0335

Da Vegard og jeg akkurat var blitt sammen, ga vi hverandre togtur til Stockholm.  Noe koseligere fins vel ikke når man er nyforelska. Og jeg husker det var deilig å slippe å finne den umulige kjærestegaven som det ligger så mye prestasjonsangst i,  til en som jeg  på toppen av det hele akkurat hadde møtt.

IMG_0207

Billetter til teater, kino, konsert, standup eller museum

En annen venninne og jeg ga hverandre teaterbilletter til jul – vi snakker ofte om å gå på teater sammen, men er litt dårlige på å gjennomføre. Det fine med å gi hverandre en opplevelse i gave, er at da bestiller eller setter man av dagen med en gang, så blir det noe av. Hvis man gir en billett til noen, går det også an å invitere på middag og vors hjemme først, så gir man en skikkelig helaften.

Matlaging

Hvis jeg kjøper ting i gave, så liker jeg i alle fall å kjøpe noe som man kan spise eller drikke. Dette er noe de aller fleste blir glade for, og da slipper man å få ræl man ikke trenger. Pappa fikk sushisett av meg i fjor. Jeg kjøpte sushiris, risedikk, sjøgress, syltet ingefær, wasabi og rullematte (fås på mange innvandrerbutikker her, men vanskeligere å få tak i der hvor foreldrene mine bor). Jeg la ved et lite hefte om hvordan man lager sushi. Siden har pappa disket opp med hjemmelaget sushi til alle og en hver som kommer på besøk, og har stolt fått sin signaturrett.

Hvis du er skikkelig god til å bake brød, lefser, cupcakes eller lage saft – hva med å gi bort et kurs i det? Gjerne med en symbolsk gave til, som cupcake-former eller en fin flaske til å ha saft i. Du trenger selvfølgelig ikke å stoppe med matlaging, hvis du kan noe annet – kurs i fisking,  strikking, tango, yoga, stjernetitting, crawl, fransk og gitar er alle gaver jeg hadde blitt superglad for. Kunnskap og opplevelse i ett er den perfekte gave.

DSC_0192

Hjemmelagde gaver

Her er lista lang! Hjemmelagd betyr ikke dorullnisser. Er du en kløpper i å strikke, hekle sy eller male, så er det jo bare å utnytte det! Men for oss andre, er det å lage noe spiselig et fint alternativ. Hva med å gi et glass hjemmelaget müsli? Lag en variant med litt ekstra snacks, som ulike nøtter, mandler og tørket frukt som du har i til slutt, og legg på et fint glass. Eller kanskje du vil fermentere noe, f.eks. kan du gi bort et glass med konserverte sitroner. Eller syltetøy, knekkebrød, karameller, pesto, marsipan, småkaker, likør…

DSC_0063

Når jeg er i utlandet, hender det at jeg kjøper med noen store poser med krydder. Putt over på små glass og sett på en lapp med hva det er og hvordan de kan brukes, og du har en fin gave!

DSC_0077

Min tradisjon er å gi hjemmelagde kalendre til den nærmeste familien. iPhoto lager fine kalendre med bildene dine i en fei. Du kan bestille dem, eller så høyreklikker du bare på kalenderen og lager PDF og printer den selv på litt tykt papir. Kalendrene henger hjemme på kjøkkenet hele året og jeg vet det er en av gavene som familien blir mest glad for.

I tillegg har jeg pleid å lage en eller to CD’er hvert år, med musikken jeg har oppdaget/hørt på i løpet av året. Jeg lager fint cover til, og gir til venner og familie. Fortsatt kan jeg få melding fra venner om at «Nå hører jeg på Sigrids jule-CD 2011!», og CD’ene har blitt en slags dagbok for meg i å huske hva jeg hørte på til forskjellige tider. CD’er er kanskje litt utdatert, men da har du noe fysisk å gi, så kan folk legge den inn på data og musikkspiller selv. Eller du kan lage en spilleliste i Spotify, kanskje?

Innpakningen

Og så, når du skal pakke inn herligheten som er fylt med tid, kjærlighet og omtanke: Hva med å ha litt omtanke for miljøet og? Vanlig julepapir er superdustete fordi det er helt unødvendig og heller ikke kan resirkuleres. Vanlig gråpapir er fint og stilrent, og kan pyntes med noen glansbilder, bilder eller morsomme utklipp fra blader eller aviser, og kan resirkuleres som papir. Min personlige favoritt er å pakke inn i stilig avispapir. På bildet på toppen har jeg pakket inn gaver i italienske aviser. Hva med å gå på Narvesen og kjøpe deg The Sunday Times eller noen andre deilige utenlandske aviser som du ellers aldri har tid til å lese, og unne deg noen timer på café med den, mens du ser andre stresse forbi med julehandelen? Så kan du pakke inn julegavene i dem etterpå og slår to fluer i én smekk.

Andre fine julegaver er:

  • Abonnement på magasin/avis. Vet du for eksempel at det er superbillig abonnere på The New Yorker eller Time Magazine i Norge?
  • Gave til humaninære organisasjoner! Gi bort en trygg fødsel, eller skolemateriell til barn i nød, eller bare et pengebeløp.

Hva er dine beste julegavetips?

4 thoughts on “De beste julegavene

  1. Veldig enig!

    http://www.wwf.no/stott_wwf/julegaver_2013/gi_en_julegave_til_naturen_/

    Eller som Yousef Assidiq skrev på facebook her om dagen:

    «God jul alle sammen! For de aller fleste er jula både kjærlig, varm og gledelig. Dessverre er det også noen som må sove utendørs, som sliter med å få endene til å møtes og som ikke har noen å dele varmen med. Det syntes jeg vi skal gjøre noe med

    La oss åpne kirkene, moskeene og hjemmene våre. Ikke minst la oss dele hjertevarmen vår med de som trenger den mest.

    Kanskje vi bare skal glemme julestria med shoppinghysteri i år og heller prøve å gi noe til de som trenger det? Istedenfor å kjøpe en gave til flere tusen kroner kan man heller arrangere en god middag for noen som ellers ville måtte stå alene i en flere hundre meter lang kø til fattighuset for å få mat som ingen andre har lyst på.

    Ting man kan gjøre denne jula:

    1. Levere gaver til Fattighuset i Oslo.
    2. Gi noen varme måltid til bostedsløse via Kirkens Bymisjon.
    3. Invitere noen hjem i jula via Røde Kors og VG.
    4. Gå nattravn i sentrum via Frivillighetssentralen.
    5. Lage boller, kaffe og dele ut til hjemløse.
    6. Invitere noen hjem på middag.
    7. Gå sammen å lage en julefeiring for alle.

    Kom gjerne med flere tips – og, mens vi først er i gang. Hvorfor begrense dette bare til jula? La oss jobbe sammen for at alle i Norge skal få føle kjærlighet, varme og trygghet året rundt

    God jul!»

  2. Elsker dette blogginnlegget! Og jeg kjenner meg så igjen i det du skriver. For meg er de mest betydningsfulle gavene omtanke – i en eller annen form: Et fint kort, bilder, opplevelser og tid sammen, noe praktisk man faktisk trenger, mat/drikke eller noe hjemmelaget.

Legg igjen en kommentar

