Ovnsbakt flaskegresskar med bulgursalat

DSC_0535
Mmmm, flaskegresskar! Jeg har tidligere uttrykt entusiasme for ovnsbakte grønnsaker, og ovnsbakt flaskegresskar (butter nut squash på engelsk) er en ny superhit. Dette lager nesten seg selv, er mektig og smakfullt. Det blir ikke så søtt som jeg syns vanlig gresskar kan være nesten litt for mye, og fetafyllet gir litt salt smak som passer godt til. Server for eksempel med bulgursalat.

Flaskegresskar med fetafyll

Du trenger:

(til 2-4 personer, avhengig av mengde tilbehør)

  •  1 flaskegresskar
  • 2 ss smør
  • 1-2 hvitløksfedd, finhakket
  • 1 ss olivenolje
  • Salt og pepper
  • 100 gram  fetaost
  • Litt ferske urter, f.eks. basilikum, persille, koriander eller oregano (kan sløyfes).

DSC_0501

Sånn gjør du:

  1. Varm ovnen til 200 grader.
  2. Vask gresskaret og skjær det i to. Legg det med kjøttet opp i en ildfast form, og fjern frøene med en skje.
  3. Ha en spiseskje smør og hakket hvitløk i hulningen der frøene var. Pensle resten av fruktkjøttet med olivenolje, og kvern på salt og pepper.
  4. La gresskaret bake i ovnen til skinnet er veldig mykt, ca 1 time.
  5. Bruk en skje til å ta ut fruktkjøttet, som du har i en annen bolle, men la det være igjen 1 cm med fruktkjøtt i gresskarene. Du huler dem altså ikke ut helt. Sørg for å få med alt smør og hvitløk med i bollen. Bruk en gaffel til  å blande fruktkjøttet sammen med fetaosten. Tilsett ferske urter.
  6. Ha blandingen tilbake i gresskarene, og sett dem tilbake i ovnen. De er klare etter 15 minutter.
  7. Skjær gresskarene i porsjonsbiter og server. Skallet skal ikke spises.

DSC_0529

Bulgursalat

Du trenger:

(til 4 personer)

  • 4 dl bulgur
  • 8 dl vann
  • 1/2 agurk, delt i terninger
  • 1/2 – 1 sitron, både saft og finrevet skall
  • Noen smakfulle tomater, delt i biter
  • 1 fenikkel, i tynne skiver
  • Noen svarte oliven, delt i biter
  • En neve fersk persille
  • Olivenolje
  • Salt og pepper

Sånn gjør du:

  1. Kok opp vann med litt salt, og ha i bulguren. La det koke på svak varme i ca 10 minutter.
  2. La det avkjøles litt og tilsett resten av grønnsakene.  Smak til med sitronskall- og saft, salt og pepper.
3 thoughts on “Ovnsbakt flaskegresskar med bulgursalat

  1. Tusen takk for en liten perle av en blogg:-) Blir alltid glad når jeg kommer hit, du skriver så fint og bildene er varme og vakre. Jeg er også sikker på at mange fremtidige miljøpsykologistudenter kommer til å sette stor pris på de faglige innleggene dine.

    I går kom jeg for første gang over kassava i min lokal dagligvarehandel. Denne nøysomme (og ganske unnselige) roten har vært dyrket i afrikanske land sør for Sahara i flere århundre og utgjør en av de viktigste næringskildene på kontinentet. Kassava tåler tørke og høye temperaturer bedre enn mais og hvete, og er dermed en plante som bedre vil kunne klare seg gjennom globale klimaendringer.

    Jeg aner foreløbig ikke hvordan jeg skal spise roten (og har litt dårlig samvittighet, for dette er veldig langreist mat). Men det er spennende å utforske mat som utgjør en viktig del av det daglige kostholdet til millioner av mennesker. Har du smakt kassava før?

  2. Så utrolig hyggelig, Anette, tusen takk! 🙂
    Jeg har også tittet på disse merkelige kassavaene på butikken, og lurt på hvordan i all verden de skal brukes. Men jeg visste ikke det du skrev, så interessant! Har aldri smakt det (så vidt jeg vet), men nå fikk jeg veldig lyst til å prøve! Kanskje det må bli neste bloggutfordring 🙂 Si gjerne fra om du skulle finne ut en god måte å tilbrede den på i mellomtida!
    Sigrid

    • Hr. Kassava stirrer stygt på meg hver gang jeg åpner kjøleskapet (har en tendens til å la grønnsaker mugne), blir nok tvunget til å finne på noe ganske raskt. Lykke til videre med skrivingen:)

Legg igjen en kommentar

