Grillorama uten kjøtt

DSC_0125

Grillsesongen er en ved første inntrykk hard tid for vegetarianere. Det er liksom ikke bare å stikke på butikken og kjøpe en pakke pølser eller hamburgere. (Hallo, daglivarebutikker: ta inn mer kjapp vegetarisk grillmat!). Grillmat uten kjøtt krever litt mer planlegging.

Likevel, med litt rutine er veggisgrilling en drøm. Jeg har tidligere skrevet om å grille marinerte grønnsaker og deilig halloumi-ost. Denne sesongen har jeg for første gang testet ferdige vegetariske burgere, de fra Hälsans Kök som man får kjøpt i frossendisken på i alle fall Kiwi rett ved meg (Bra, Kiwi!). Burgerne smaker omtrent som kjøttburgere, og med godt tilbehør er de gode.

DSC_0033

Jeg foretrekker likevel å lage burgere selv, eller pølser som jeg akkurat har lært å lage. Lag stor porsjon og frys ned, så har du til å dra ut og spontangrille.

Andre gode ting å grille:

  • Maiskolber
  • Tomater
  • Sopp
  • Blomkål
  • Hvitløk (legg på hel hvitløk, la den ligge til den er svidd på alle sider. Fjern skallet og spis deilige, myke hvitløksfedd)
  • Paprika
  • Fiskekaker
  • Squash

Jeg syns det er godt å lage en blanding av smør, hvitløk, grovt salt og urter, og ta dette på ferdig grillet sopp, blomkål, squash etc.

DSC_0080

Også er tilbehøret essensielt, syns jeg. På bildet ovenfor har jeg lagd mangochutney (oppskrift kommer seinere) og quinoasalat med ovnsbakt paprika, basilikum og tomat.

DSC_0050

Quinoasalat med paprika

Du trenger:

  • 1 gul og 1 rød paprika
  • En neve basilikum
  • Quinoa
  • 1 fedd hvitløk
  • 1/4 – 1/2 rødløk
  • Kapers
  • 6 cherrytomater
  • God olivenolje
  • Saften av 1/2 sitron

Sånn gjør du:

  1. Del paprikaen i fire og fjern stilker og frø. Gni paprikaen inn med olje og grill den på grillen eller under grillelementet i stekeovnen. Skallet skal bli brunsvart.
  2. Fjern skallet og del paprikakjøttet i strimler.
  3. Skyll quinoaen godt og kok den etter anvisning på pakken.
  4. Skjær rødløken i tynne ringer, riv basilikumen i biter, hakk hvitkløk, del cherrytomater i to.
  5. Bland alle ingrediensene. Smak til med sitronsaft, olivenolje, salt og pepper.
  6. Server til grillede grønnsaker, veggisburgere eller veggispølser.

God grillings!

DSC_0068

DSC_0139DSC_0076

Reklamer

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter-bilde

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+-bilde

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s