«Hjemmelagd» konfekt

DSC_0280Mitt stjernenummer som middagsvertinne er når jeg kommer med denne «hjemmelagde» konfekten til kaffen. Alle blir superimponerte og himmelfalne over hvor godt det er. Siden jeg er mer et hovedrettmenneske enn et dessertmenneske, liker jeg at det bare er en liten munnfull med masse smak – en perfekt minidessert til sterk kaffe.

Obs: siden det er kokosolje i, smelter de fort og må spises opp med en gang. Huff.

Det var Mari som lærte meg å lage disse (helt mal à propos, men jeg må benytte anledningen til å anbefale hennes siste video, fra snørekjøring med hunden Balto, som vil få deg til å kjøpe samojed og flytte til fjells). Takk, Mari!

Du trenger:

  • 1 plate mørk sjokolade
  • 1-2 ss kokosolje
  • Maldonsalt
  • Hvis ønskelig: chiliflak, hakkede nøtter eller tørkete bær

Sånn gjør du:

  1. Smelt sjokolade og kokosolje i vannbad eller i en kjele. Vær forsiktig så det ikke svir seg.
  2. Hvis du vil jazze opp sjokoladen, er dette tidspunktet for å blande i for eksempel hakkede valnøtter.
  3. Ha blandingen i silikonformer eller isbitformer. Du kan også helle blandingen på bakepapir og skjære i biter når det stivner.
  4. Sett i kjøleskapet. Når sjokoladen har satt seg litt, men ikke helt, strø på maldonsalt på hver bit, og eventuelt noen tørkede chiliflak eller tørkete bær. Den klassiske varianten med kun salt er kanskje aller best!

DSC_0270

DSC_0287

One thought on “«Hjemmelagd» konfekt

Legg igjen en kommentar

